Det kan se ut til at du bruker en nettleserversjon vi ikke støtter. Finn en nyere versjon her

Nye naturfagsrom på Stend

IMG_1863.JPG

Fremtidens klasserom på Stend AV over IP, først i Europa til å ta i bruk komprimert 4K og usb i samme boks over eksisterende nettverk.               12. september tok Stend vidaregåande skule i bruk sine nye naturfagrom. Det ene rommet tilpasset kjemiundervisning, og det andre tilpasset fysikk og biologi. De gamle rommene som var mer enn 30 år gamle, hadde stort behov for oppgradering. Rommene ble derfor ribbet og bygget opp igjen. Les mer i artikkelen under:

I planleggingen har lærerne bidratt mye gjennom en aktiv brukergruppe. Der vi blant annet besøkte andre skoler som har gjort noe lignende for å lære av deres erfaringer. I planleggingsarbeidet har vi brukt «fremtidens klasserom» som arbeidstittel. Vi har derfor prøvd å ha fokus på hva som vil være kravet til undervisning i årene som kommer. Rommene har derfor blitt utrustet med det beste av moderne utstyr.

IMG_1868.JPG

 

IMG_1857.JPG

 

IMG_1856.JPG

 
Det som lærerne så som var viktig i forbindelse med fremtidens klasserom var:
•Dynamisk møblering i biologi og fysikk. Bordene har hjul, som kan vippes og skyves til sides. Stolene kan stables. Stor gulvplass tror vi er viktig for å kunne utføre fremtidens forsøk.
•Kjemirommet måtte ha høye pulter, og stoler med høy lift for sikkerhet når elevene beveger seg rundt. I tillegg var det viktig med flere skap med avtrekk, og godkjent oppbevaring av kjemikalier.
•Det var og viktig å ha mye oppbevaringsplass med stikkontakter inn i skapene for lademuligheter for fremtidens dingser.

IMG_1864.JPG

Naturfagrom er kostbare rom å oppgradere, så det var viktig for oss å velge løsninger som kan vare i mange år fremover. Noe som resulterte i at vi valgte:
•Skjermer med 4K oppløsning, istedenfor prosjektør.
•Vi var først i Europa til å ta i bruk komprimert 4K og USB (touch) i samme boks, over eksisterende nettverk, og pilot i HFK på bruk av AV over IP. Dette skaper enklere oversikt over AV-utstyr, enklere fjernstyring og mulighet for å dele ressurser på tvers over nettverk. Det reduserer også antall bokser og mulige feilkilder.
•Som tavle valgte vi Smart Kapp IQ, som er en interaktiv skjerm med innebygget pc. Denne er på med en gang, og det føles som å skrive med kritt. Læreren trenger ikke koble til Pc for oppstart av timen, og kan enkelt dele innholdet på tavlen med elevene. I tillegg er det er kjapt å hente opp notatene fra forrige time.
•4K kamera som styres enkelt fra panel på veggen. Elevene ser lett forsøkene lærer gjør på kateteret.
•I avtrekkskapene er det kamera med timelapsfunksjon for å kunne lage gode undervisningsfilmer, eller for at alle skal kunne se hva som foregår i avtrekkskapene på skjermene i rommet. Disse kameraene kan nås fra begge rommene.
•Trådløs overføring av lyd og bilde via Wepresent. Elevene bruker mobilkameraet sitt og filmer det de viser. Fire elever kan vise bildet samtidig, og dermed sammenligne f.eks. det de ser i et mikroskop. I tillegg kan lærer bevege seg fritt i rommene med sin Pc å vise bilder på skjermene.
•Rommene er tilpasset for hørselshemmete med Phonak roger.
•3D printer og 3D skanner er på plass, bl.a. med tanke på naturfagundervisning for både tilrettelagte – og ordinære klasser, der det å printe modeller er aktuelt. Det har vært viktig for oss å tenke tverrfaglig der realfagene kan trekkes inn i andre fag.