Det kan se ut til at du bruker en nettleserversjon vi ikke støtter. Finn en nyere versjon her

Intervju med rektor

Line_Skage.png

Bli kjent med vår nye rektor Line Les intervju med rektor skrevet av Sohaila Mohammadi 2 C (U.Pihl vgs.).

INTERVJU MED VÅR NYE REKTOR LINE

av Sohaila Mohammadi 2c (U. Pihl VGS).


Navn: Line Skage

Yrke og utdanning: Utdannet mikrobiolog fra UiB og begynte å jobbe som lærer hvor hun underviste i matte og naturfag, også har hun senere tatt lederutdanning: først rektorskolen, så en master i utdanningsledelse.

Opprinnelse: Fra Vaksdal Kommune. Dette er en kommune som ligger i mellom Bergen og Voss. Vokst opp på selve plassen Vaksdal, og kjøpte senere hus i samme kommune, men på Stanghelle hvor hun nå bor med familien sin.

 

Hvor lenge har du jobbet som rektor?

Jeg har jobbet i videregående skole siden 1998, hvor jeg begynte i et vikariat. Jeg underviste og var kontaktlærer, også begynte jeg i ledelsen i 2007. Jeg har vært rektor på Voss videregående skole, hvor jeg da begynte i 2013. Jeg visste at dette var en skole som skulle legges ned, for det var fem videregående skoler på Voss som skulle slås sammen til to. Så når jeg begynte i den rektorstillingen visste jeg at det var en stilling som kom til å forsvinne. Da jeg ikke fikk jobb som rektor på de nye skolene søkte jeg på denne skolen når de nye skolene på Voss startet.

 

Hva var det som gjorde at du ville ta jobben som rektor på den nye skolen?

Fordi det var spennende, det at U. Pihl og Tertnes skulle slå sammen. Det blir en ny bygg og vi kan få opp noe nytt. Også var det og litt med tanke på at jeg ikke hadde jobb på Voss lengre, så jeg måtte finne en jobb som jeg kunne pendle til når jeg bor der jeg bor nå. Og da var dette sånn passelig reiseavstand i forhold til det.

 

Hvilke utfordringer tror du at du har møtt eller kommer til å møte som rektor på den nye skolen?

Det er to ulike skolekulturer som skal slåes sammen, der personale og elever ikke kjenner hverandre så det kan by på noen utfordringer. Også er det stort i forhold til det jeg har vært vant til før. Denne skolen som jeg hadde på Voss var på det meste 250 til 300 elever og på den nye skolen blir det jo 650 og opp til 700 elever, så der blir det større enn det jeg er vant til. Og det kan by på utfordringer. Til slutt det at vi får et nytt bygg kan være en utfordring, der det sikkert ikke er alt som fungerer like godt i begynnelsen med det tekniske utstyret. Det kan bli en utfordring i hvert fall i oppstarten.

 

Bli det uvant, hvis mann først er kommet inn i rutinen hvor det er to skoler også skal de slåes sammen og det blir nye lærere, nye elever. At det blir litt annerledes?

Nei, det tror jeg ikke. Det blir spennende og bra. Jeg gleder meg!

 

Hva ser du mest fram til på den nye skolen?

At vi får et nytt oppusset bygg, i hvert fall deler av bygningen. Og at vi blir større sånn at vi får store fagmiljø og kan kanskje finne på spennende ting. Også gleder jeg meg jo til å få være på en plass, sånn som nå er jo jeg på to plasser og skal drive to skoler samtidig, så det blir godt at alt kommer på en plass tenker jeg.

 

Hva ser du mest fram til på den nye jobben?

Ja, det er spennende å få starte og bygge opp en ny organisasjon. Fordi når en kommer inn på en plass som har vært drevet en stund, på en måte fortsetter en i den rutinen som var der fra før og tilpasser seg systemet. Mens når en får med seg en ny ledelse og skal starte noe nytt, så kan en gjøre noen endringer som en kanskje ikke hadde fått gjort hvis en bare hadde kommet en plass og skulle videreført den driften som allerede var der. Også tar vi med oss de tingene som er bra fra begge skolene, så det tror jeg blir spennende og bra.

 

Kan du gi et innblikk på hvordan den nye skolen kommer til å være?

Jeg håper at vi får til å gi et godt fagtilbud. Når det blir mange paralleller, kan elevene få velge de programfagene de vil ha. Jeg håper vi kan få til noen temadager, for eksempel vi kan ha noen dager i året der vi kanskje ikke har en fast timeplan, men vi har ulike emner oppe.

Også er det kantine området på Tertnes: det er hjertet på skolen og jeg håper at det kan bli masse elever som er der i pausene og at det kan bli et sentralt sted for et aktivt og levende skolemiljø.

Også håper jeg og kanskje at vi kan få til at en får sitte litt ute på ettermiddagen for eksempel og gjøre skolearbeid, at det kan bli et levende miljø på skolen i skoletiden og på ettermiddagstiden istedenfor at vi stenger dørene klokken 15.30 også er det ferdig. Dette gjenstår å se om vi får til akkurat den biten der, men jeg håper i hvert fall at det kan bli sånn.

 

Hvordan beskriver du din drømmeelev?

Min drømmeelev vil være en elev som tørr å være seg selv, på godt og ondt. Og som gjør sitt beste ut i fra sine forutsetninger.

 

Hvordan beskriver du din drømmelærer?

Det blir jo litt det samme som min drømmeelev. At læreren møter elevene med respekt. Jeg synes elevsyn er veldig viktig. Alle, uansett om de er faglig sterke eller svake, skal møtes med respekt av en lærer. Lærerne skal prøve å se alle, selv om det ikke alltid er like lett når du har store klasser. Og må en være ryddig i forhold til den jobben en er satt opp til å gjøre.

 

Hvordan vil du beskrive deg selv som en person?

Jeg er utdannet realist, så jeg er veldig realistisk tror jeg. Jeg er faktaorientert og veldig strukturert i måten jeg jobber på. Også har jeg godt humør, håper jeg i hvert fall. Jeg tror jeg og har lett for å komme i kontakt med folk. Egentlig så er jeg kanskje litt sjenert og. Jeg er ikke en som liker å opptre på en scene for eksempel for det kunne jeg aldri tenkt meg å ha gjort, men jeg kan godt snakke til en forsamling.

 

Og sist, men ikke minst. Gleder du deg til åpningen av den nye skolen?

Ja! Jeg gleder meg!