Det kan se ut til at du bruker en nettleserversjon vi ikke støtter. Finn en nyere versjon her

Studenter deltok på toppmøte om kompetansereformen "Lære hele livet", på Fagskolen i Hordaland

Velkomst 2.jpg
Rektor Torbjørn Tvedt ønsket statsminister velkommen til Fagskolen i Hordaland (Foto: Bjørnar Seim/FIH)

Åtte studenter fra Fagskolen i Hordaland var med å diskutere kompetansereformen «lære hele livet» sammen med statsminister Erna Solberg, kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie og kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Tirsdag 23. oktober 2018 arrangertes det et toppmøte om en ny kompetansereform regjeringen skal legge frem våren 2020. Rundt 90 representanter fra bedrifter, utdanningsinstitusjoner og arbeidstakere var invitert til Fagskolen i Hordaland, blant dem åtte studenter fra fagskolen som kom med sine innspill og erfaringer.

studentene.jpg

Forventningene til toppmøte var skyhøye og studenten var klare for å bidra med sine historier: Erlend Osland Nytveit (bak fra venstre), Erlend Nondal Olsen, Janne Flatabø, Inger Elisabeth Lexander, Christian Hilseth, Karl Inge Nordeide (fra venstre foran), Tuan Minh Nguyen, Svend-Magne Myklebust. (Foto: Bjørnar Seim/FIH)

Utfordringen med å studere er å studere!

Karl Inge Nordeide er tredje års student på bygg en nettbasert utdanning med samlinger som går over tre år. Han forteller at han begynte på Fagskolen i Hordaland fordi det ble anbefalt av kollegaer som tidligere hadde gått der, samtidig som at bedriften han jobber for ønsket at han skulle ta denne utdanningen. Han jobber som anleggsleder og er helt overbevist om at det han lærer er veldig relevant for den stillingen han har. Han sier at det nettbaserte studiet i bygg ikke bør rotes med fordi det allerede er veldig bra. Det er også Erlend Nondal Olsen enig i. Han ble ferdig med byggutdanning i juni og fikk et veldig godt jobbtilbud allerede før han var ferdig med studiene. Utfordringen ved å studere er å studere, sier han. Etter å ha jobbet som fagarbeider i mange år fikk han en litt tøff overgang tilbake på skolebenken, men han ville for all del ikke ha vært denne erfaringen foruten.

 Svend Magne Myklebust er heltidsstudent på bygg. Han begynte på fagskolen pga. omskolering. Han er strålende fornøyd med tilbudet, men innrømmer også at det er mye nytt å sette seg inn i for en «gammel» håndverker.

 Å få hverdagen til å gå rundt

 Tidligere student Tuan Minh Nguyen tok utdanningen innen elkraft som nettstudent. Nå jobber han som underviser. Han husker veldig godt den første tiden når han begynte på fagskolen. I tillegg til nye studier begynte han i ny jobb som teknikker, hadde tre små barn og den nyfødte gutten hadde kolikk og eksem. Jeg tror ikke jeg trenger å si mer, smiler han. 

Tuan Diskusjon.jpg
Tuan Minh Nguyen (t. v.) sitter ved samme bord som kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner og forteller ivrig om sine erfaringer med å ta etterutdanning. (Foto: Bjørnar Seim/FIH)

 

 

Christian Hilseth bekrefter det Tuan sier og mener at det kan være ganske utfordrende å få nok tid til studiene. Livet som student kombinert med familieliv gir utfordringer i hverdagen om man vil eller ikke.

 Økonomi

Erlend Osland Nytveit sa opp jobben sin for å starte på fulltidsstudiet i automatisering. For han var overgangen fra lønnet arbeid til studielån utfordrende. En må ha jobb ved siden av eller oppsparte midler om pengene skal strekke til, sier han.

 Stå igjen på perrongen

Janne Flatabø og Inger Elisabeth Lexander studerer spesialrenhold og sterilforsyning. Begge har skiftet jobb til en helt ny bransje og er ute etter formell utdanning i fagene. Vi tenkte at det er bedre å hoppe på toget i fart, enn å stå igjen på perrongen. For oss er læring når du plutselig forstår noe du har forstått hele livet, på en ny måte. I helsevesenet er det ikke slik at vi mister kunder når kompetansen ikke strekker til, men at vi får stadig flere «kunder», noe som gjør at vi må øke kompetansen for at alle skal få rett behandling.

festsal.jpg

Det diskuteres livlig rundt bordene. (Foto: Bjørnar Seim/FIH)

Nye utfordringer i arbeidslivet i fremtiden

Statsminister Erna Solberg presiserte at en kompetansereform er ekstremt viktig for Norges fremtid og la til at vi trenger en kompetent og omstillingsdyktig arbeidsstyrke. Rektor Torbjørn Tvedt, som var ordstyrer for dagen, er helt overbevist om at her har Fagskolen i Hordaland mye å bidra med. Utdanningstilbudet ved fagskolen er bredt og inkluderer de store utdanningene innen maskin, elkraft, prosess, helsefag og maritime utdanninger, men også spissutdanninger som arborist og innen lokal matkultur er del av porteføljen. Utdanningstilbudet blir stadig utvidet; til neste år planlegger vi å starte opp en ny utdanning i klassisk bygningshåndverk og restaurering. I fremtiden vil et tett samarbeid med næringslivet bli enda viktigere med tanke på utformingen av utdanningstilbudet og på den måten kan vi bidra slik at ingen går ut på dato, som statsministeren ønsker.

Statsministerbord.jpg

LÆRE HELE LIVET: Rektor ved Fagskolen i Hordaland Torbjørn Tvedt (t.v.) var veldig fornøyd med arrangementet. Student Karl Inge Nordeide (t.h.) som tok del i diskusjon syntes at det var spesielt kjekt å få sitte ved statsministerens bord. (Foto: Bjørnar Seim/FIH)