Kronstadtunnelen
22. mars ble siste salve i forbindelse med selve utvidelsen av Kronstadtunnelen sprengt, nesten to måneder før planlagt. Tunneltverrsnittet gir nå plass til både gang- og sykkelvei. Neste arbeidsoperasjon vil være å ta ut såkalte «bunnrensk-masser», altså sprengningsmasser som ligger igjen i tunnelen, og som har fungert som anleggsvei under tunneldrivingen. Når disse er fjernet starter inntransport av nye masser for veioppbygging. Vi etablerer ny veibane for gang- og sykkelvei, og samtidig legges det ny teknisk infrastruktur gjennom tunnelen. I tillegg utføres det innredningsarbeider i form av vann- og frostsikring og montering av veggelementer i hele tunnelens lengde.
Den ferdig utvidete Kronstadtunnelen gir god plass til både gang- og sykkelvei.
Det vil fremdeles være enkelte små salver for å lage gangtunellen vevd siden av sykkeltunellen i Møllendal.
Veidekke sin prosjektblogg forteller deg om arbeidene de utfører og oppdaterer med bilder, samt en aktivitetskalender som viser tidspunkt for når ulike arbeidsoperasjoner skal utføres
Arbeidstiden for tunneldrivingen
- 07:00-22:00 Mandag til fredag
- 08:00-18:00 Lørdag
Her kan du å melde deg på sprengningsvarsel og finne kontaktinformasjon for nabokontakt hos Veidekke
Fakta:
Kronstadtunnelen blir en 470 meter lang gang - og sykkeltunnel som gir en rask og sikker sykkelveiløsning mellom Bergen sentrum og undervisningsmiljøet på Kronstad og videre til sykkelnettverket over Mindemyren til Bergen sør og Fyllingsdalen. Arbeidet med å bygge gang - og sykkelltunnelen er forventet ferdig vinteren 2022/23. Etter ferdigstillelse blir det overføring til eier Statens vegvesen for teknisk testing frem mot en forventet åpning våren 2023.