Historikk

    2017
    • En kunstreise ombord på Bybanen

      Opplev de ni flotte kunstverk langs bybanetraseen

  • Første bybane til flyplassen

    – Dette er ein festdag, sa fungerande fylkesordførar Pål Kårbø då han offisielt opna den første bybanen til Bergen lufthavn, saman med byråd Anna Elisa Tryti og lufthavndirektør Aslak Sverdrup. Med dette er utbygginga av Bybanen i Bergen sør avslutta.

    • Første bybane til flyplassen

      21. april gikk første avgang fra Birkelandsskiftet til Bergen lufthavn. Siste del av den syv kilometer lange bybanestrekningen fra Lagunen til flyplassen er ferdig. Strekningen dekker 9000 hustander og 13 000 arbeidsplasser.

    2015
  • Innovasjonspris for universell utforming

    Bybanen i Bergen har vunnet Innovasjonsprisen for universell utforming i kategori transport. - Bybanen setter en ny standard for kollektivreising på Vestlandet, lyder rosen fra juryen.

    • Innovasjonspris for universell utforming

      Prisen ble overlevert til Roger Skoglie og Sølvi Marie Myrseth.

  • Bybanekunst

    Kunstverk langs traseen fra Bergen sentrum til Lagunen.

    • Bybanekunst

      Bybanekunsten er Bergen sitt utandørs kunstmuseum og galleri - med over 30 000 publikummere daglig.

    2013
    • Oppstart av anleggsarbeid Lagunen - Flesland

      Byggestart august 2013

    • Nesttun - Lagunen åpnet for drift

      Nå kan en reise med Bybanen fra Byparken til Lagunen Storsenter på 31 minutter.

  • Bymiljøprisen 2013

    Statens bymiljøpris, også kjent som Bymiljøprisen er en arkitekturpris og miljøpris innenfor byutvikling som gis til kommuner og kommunale prosjekter som <<Samarbeider godt med myndigheter, næringsliv og frivillige organisasjoner og tar en ledende rolle i arbeidet for en bærekraftig utvikling og forbedring av bymiljøet>>.

    • Bybanen kåret til årets anlegg

      Det betyr mye sier prosjektdirektør i Bergen Bybane, Roger Skoglie.

    2012
  • Kollektivprisen 2012

    Bybanen er tildelt Kollektivtrafikkprisen 2012. Prisen deles ut av Norges fylkeskommuner ved Samferdselsjefskollegiet og kollektivtrafikkforeningen.

    • Kollektivprisen 2012

      Juryen vektlegger at Bybanen har gitt et løft til kollektivtrafikken i Bergen og lyktes med å tiltrekke seg nye kundegrupper..

  • Vegdirektørens pris for vakre veger

    «Vegdirektørens pris for vakre veger» – prisen Bybanen har fått er en prestisjetung hederspris for veianlegg med gode estetiske kvaliteter tilpasset omgivelsene.

    • Vegdirektørens pris for vakre veger

      Prisen er innstiftet og deles ut av vegdirektøren.

    • SRF-PRISEN 2012

      Juryen mener at Bybanen Utbygging og Skyss har lykkes innenfor de fleste områder man kan definere som markedsføring.

  • BOBY – Byutviklingspris 2012

    Bolig- og byplanforeningen overrakte sin BOBY-pris 2012 til Bergen Kommune, Hordaland Fylkeskommune og Statens Vegvesen for samarbeidet om å realisere Bybanen

    • BOBY – Byutviklingspris 2012

      I juryens begrunnelse heter det at BOBY-prisen 2012 er et bevis på at samarbeid og felles vilje til kvalitet lønner seg.

    2011
  • Reddot design award

    Fuggibaggi Design har blitt tildelt den internasjonale industrielle design prisen for interiøret for Bybanen i Bergen

    • Reddot design award

      Utformingen av bybanens interiør var en del av det totale design programmet utviklet for Bybanen.

    • Worldwide project of the year 2011

      Juryen begrunner utvelgelsen med at «dette fantastiske systemet er modell for utvikling av bybaner over hele verden» og «Effektiv design og planlegging gjorde at den første linjen ble realisert på bare to år, innenfor tidsplanen og innenfor budsjett. Den har allerede forbigått alle forventninger om passasjerutvikling, og enda mer viktig, blitt et landemerke for regionen. »

    2010
    • Bybanekontoret blir Bybanen Utbygging

      I forbindelse med overføring blir Bybanekontoret delt i to avdelinger, Bybanen AS og Bybanen Utbygging. Bybanen AS får ansvar for operativ drift av ferdigbygget banen mens Bybanen Utbygging får ansvar for bygging av nye anlegg.

    2006
  • Designprogram

    Designkonkurranse. I juni 2006 ble vinner av den internasjonalt utlyste designkonkurransen for Bybanen kåret.

    • Designprogram

      Vinnerne ble en gruppering bestående av Arkitektgruppen Cubus, Fuggi Baggi Design og T-Michael fra Bergen og Kontrapunkt fra København.

    2001
  • Bybanekontoret ble opprettet

    Bybanekontoret ble opprettet av Bergen kommune i 2001. Et lite kontor med fem ansatte som fikk ansvaret for regulerings planleggingen.

    1978
  • En lang og heftig debatt er startet

    De første utkastene ble lansert allerede i 1978, med stor uenighet med veimyndighetene. Uvitenhet om hva en moderne bybane er, og sterke ønsker om å satse på vegbygging og buss førte til en lang og heftig debatt. Først på slutten av 1990- tallet hadde bybanetanken modnet såpass at det ble startet et planarbeid etter plan og bygningsloven (PBL).